Әзілің жарасса...

Оралхан Бөкеевке эпиграмма

«Бар еді бір құлының
Бала кезден жаратқан;
бар еді бір құлының
елді өзіне қаратқан...
 
Онда салдың –
бәйге алды;
мұнда салдың –
бәйге алды...
Аясаңшы байғұсты,
зорығуға айналды!...»
 
деген едік, - онсыз-ақ
қосыларсың шоғырға...
Болған жылы «Қыс ұзақ» (1)
Сойып апты соғымға.
 
Әбдіраштың Жарасқаны. Құлпытас немесе екі дүние: фәниден бақиға дейін...Эпитафиялар, өлеңдер, поэмалар, эпиграммалар. – Алматы: Атамұра, 2001. – 360 б.
 
Түсініксіздеу сауалға түсініксіздеу жауап

Белгілі қаламгер Оралхан Бөкейдің замандастарының бірі:
  • Осы сенің кейбір әңгімелеріңнің соңы түсініксіздеу аяқталатыны қалай? – деп сұрайды.
Сонда ол:
  • Жаңа, модный нәрсенің бәрі түсініксіздеу болады ғой, - депті.
 
Астарлы әзіл

Бірнеше жыл «Лениншіл жаста» (қазіргі «Жас алаш» газеті) пәтер жалдап қызмет істеп жүрген Оралхан Бөкей қаланың ортасынан ойып тұрып екі бөлмелі пәтер алады. «Рас па, өтірік пе» деп жаңа үйіне түнеп шыққан алғашқы күні редакцияға ертелетіп келеді. Әдеттегіше жігіттер қауқылдасып, жөн сұрай бастайды.
- Ореке, не жаңалық?
- Бәлен дерлік ештеңе жоқ. Бірақ мына Алматыңда күні бүгінге дейін күйелеш-күйелеш болып көмір жағып, пәтерде тұратындар бар екен-ау, - депті таңырқай.
Жігіттер Оралханның бұл әзілін әрқилы түсініпті.
 
...Деген екен. [Мәтін]: әңгімелер /
Құраст. М.Ниязбеков. - Алматы: Өнер,  1993. - 64 б.
 
... Достарыңның аузына тимеші!

Белгілі журналист әрі жазушы Серік Әбдірайымов (1943-2009) бірге араласып жүрген дос-жарандарын әлдебір себептермен үйіне қонаққа шақыра алмай, араға біраз уақыт салып алыпты. Сөйтіп жүргенде, достар тағы бір үйде бас қосып, кәукілдесіп әңгіме-дүкен құрып отырады ғой. Сөз арасында, Серіктің көзінше, Бексұлтан Нұржекеев қасында отырған Ақселеу Сейдімбековке бұрылып:
  • Ақселеу, осы біздің Серік баяғы сол бұрынғы үйінде тұра ма екен? – деп сұрайды.
Сұрақтың астарын сезе қалған Серік:
  • Ай, жігіттер-ай, сендерді шақырайын деп дайындаған дүниемді бірде қайын жұрт жағы келіп, бірде ауылдастар, енді бірде мәскеулік қонақтар келіп... сарқып кетеді. Осы сендердің ауыздарыңның салымы жоқ! – дейді ақталғандай болып.
Сонда бір шетте отырған Оралхан Бөкей:
  • Серікжан, үйіңе шақырмасаң шақырмай-ақ қой, бірақ достарыңның аузына тимеші! – депті.
Мен де бірдеңе деген шығармын

Жазушылар Оралхан Бөкей мен Дидахмет Әшімхан – Өр Алтайдағы Шыңғыстай ауылында туып - өскен ағайындас адамдар. Сол Шыңғыстайдың түстік бір шетінде, сілемденген қарт Алтайдың етегінде Көбен атты аласа ғана төбе бар. Дидахметтің «Аққабаның толқыны» деген алғашқы кітабы жарық көрген кезде ол Оралхан ағасына мынадай қолтаңба жазып жіберіпті:
«Ореке!
Сіз асқар Алтай болсаңыз,
Мен – Көбен шығармын.
Сіз – телегей теңіз болсаңыз,
Мен – өзен шығармын.
Сіз – көк сүңғі болсаңыз,
Мен – тебен шығармын.
Бірақ та,
Осы шағын кітапта
Мен де бірдеңе деген шығармын».
 
Екеуі де шындық...

Әйгілі сыбызғышы Шанақ Ауғанбаев өмір бойы ат үстінде жүрген, зейнеткерлікке шыққанша Өр Алтайдағы үлкен бір колхозды басқарған кісі екен. Сол кісі 70-ші жылдардың басында зейнеткерлікке шыққан соң партиялық билетін ауданға әкеліп рақметін айтып тапсырыпты да, өзі ауылға барып молдалық құрып кетіпті. Жазушы Оралхан Бөкей елге барған бір сапарында Шанақтың ауылын іздеп барып, ақсақалға арнайы сәлем береді. Әңгіме арасында Оралхан:
  • Шәке, біз сізді коммунист деп ойлаушы едік. Енді, міне, молда боп кеттіңіз. Осы екеуінің қайсысы шындық? – деп әзіл-шыны аралас сұрақ қояды.
Сонда Шанақ аспай-саспай:
  • Екеуі де шындық, шырағым. Менің коммунистігім бергі жағында еді де, молдалығым арғы жағында – тереңде шөгіп жатқан болатын, - деп жауап беріпті.
 
Жеті жетім

Жетпісінші жылдары Алматыда «Жеті жетім» аталған жазушылардың пайда болғаны бар. Әдебиет айдынына бірге келген қаламгер құрдастардың, жан достардың шағын тобы.
«Жетімдердің» басын қосқан Оралхан Бөкей деседі. Бұл топқа Орекеңнің өзінен басқа Кәрібай Ахметбеков, Ақселеу Сейдімбеков, Қуанышбай Құрманғалиев, Бексұлтан Нұржекеев, Кәдірбек Сегізбаев, Төлен Әбдіков, Серік Әбдірайымов кірсе керек. Орекеңнен өзге жетеудің әкелері соғыста шейіт болған. "Жетімдер" деп аталуы да сондықтан екен.
Осы топпен әйгілі киноактер Асанәлі Әшімов те достасып, отбасыларымен бірге араласып-құраласып жүреді.
Бірде Асекең «Үнемі қастарыңдамын, әмпей-жәмпейміз, қуаныш-тілегіміз ортақ, мені де жетімдерге мүше етіп алсаңдаршы» дейді. «Ой, бұл қиын шаруа, ол үшін сен біраз сыннан өтуің керек» деп жостар әзілдеп жолатпайды.
Жылдар жылжып жатады. Өмірден Оралхан Бөкей өтеді. Бірер жылдан соң Кәрібай Ахметбеков дүние салады. Астанаға көшіп кеткен Ақселеу кенеттен қайтыс болады. Ақселеуден соң араға бірер ай салып Серік көз жұмады.
Сол қайғылардың бәрін бірге бөлісіп, оқиғалардың қалың ортасында бірге жүрген Асанәлі:
  • Әй, сендердің мына түрлерің жаман екен. «Жеті жетімдеріңе» мені қабылдамай-ақ қойыңдаршы! – деп әзілдепті.
 Асқаров, Әлібек. Әдебиет әлемінің әзілдері [Мәтін]: юмор, сатира / Ә. Асқаров. - Астана,  2015. - 208 б.


... «Жеті жетім» десеңізші, Кәріаға!

Ортамыздағы отызға толмаса да екі-үш жас егделігі үшін «шал» атандырып алған Кәріағаңның үйінде қонақта отырғанбыз. Бәріміз де «Лениншіл жас» («Жас Алаш») газеті табыстырған көгенкөздерміз. Көбіміздің үйіміз жоқ, пәтерден пәтерге ауысып, ата-бабаларымыз сияқты көшпелі өмір салтын ұстанамыз.
Кәрағаң маңдайы тершіп, «қалжасы жаққан» тұста «Ақ бүрлен, қызыл бүрлен» дейтін репертуарындағы жалғыз әнін орындап болған соң әдеттегідей ағалық ақылын айта бастаған.
– Жә, жеті «жентельмен», осы достықтарыңа берік болыңдар…
– «Джентельмен» деген шет ел сөзін айтпай-ақ «жеті жігіт» демейсіз бе?
Бұл комсомолдың орталық комитетінде қызметке орналасып, біздің қатарымызға қосылған Бексұлтан Нұржекеұлының сөзі.
– Көбіңнің әкелеріңді соғыс жалмаған, әкелерің барларыңның өзі жетімнің күнін кешіп, орыстардың босағаларын паналап жүрсіңдер. «Джентельмен-жентелмен» деп желікпей-ақ, «жеті жетім» десеңізші, Кәріаға.
Оралханның осы сөзі жетеудің төртеуін жерге берсек те, әлі ұмытылмай келе жатыр.

***

«Ләухилар» – катондықтардың төл сөзі

Бірде Орекеңнің үйіне барсам, Айман екеуі жарыса жүгірісіп, дастарқан жайып, қызу даярлық үстінде екен.

– Бұл не той? – деймін.

– Ә, бүгін біздің бір топ ләухиларды шақырып едік, соның қамы ғой. Жақсы келдің, бірге бол.

– Алдымен «ләухилар» дегенің кімдер екенін айтшы.

– Ешкімге айтпа, әйтпесе бұл сөзді жұрт жаппай пайдаланып кетеді, – деді сыбырлай үн қатып. «Ләухи» деген катондықтардың ғана төл сөзі. Ол шақырмасаң келмейтін, өздері келіп сәлем бермейтін інілерім мен шақырмасаң, шақыруды білмейтін, өзің әу демесең, көзіне ілмейтін жерлес-замандастарыма арналған атау ғой» деп жымыңдады.

                                         ***

«Ешкімүйізді ұмытатын не жөніміз бар еді»

«Лениншіл жаста» жүрген кез. Үлкен бір бөлмеде кемі жеті-сегізіміз отырамыз. Жұмыс сәл саябыр тапқанда қысыр әңгіменің тығыны ағытылады.
Бірде төрде отырған Әнес Сараев Атырау маңында өсімдіктердің сан түрі өсетінін айтып қалды. Оны жерлесі Кемелхан Ақмырзаев қолдады.

– Батыс жақ тым шөлейттеу ғой, өсімдігі біздің Алтай мен Сауырдан көп бола қоймас, – деп Орекең дау айтты. Өнімсіз дау тұтанып жүре берсін. Содан кейін өсімдік атауларын тізіп, әрқайсысы өз сөздерін іс жүзінде дәлелдемек болды. Бір жағында батыстық Әнес пен Кемелхан, екінші жағында шығыстық Оралхан және мен.

— Жазып жатырмыз, жазып жатырмыз.

– Асықпай, бәрін де еске түсіріп жазыңдар, – дейді әділқазы есебіндегі Оразбек Сәрсенбаев пен Ахат Жақсыбаев. Өтірік-шынын араластырып өсімдік атауларын алпыстан асырып, тізімді қазыларға ұсындық.

– Ғажап, – деді Оразбек ағамыз. – Екі жақта тең түсіпті.
Сол кезде Оралхан өзіміз жазған тізбені қайта жұлып алып:

– Кәдірбек-ау, биік жартасқа өсетін ешкімүйіз бен қалың бүргеннің ішінде өсетін сарыалақазды ұмытатын не жөніміз бар? – деп тізімді толықтырды.

Сарыалақаз дейтін басы қанатты құсқа ұқсайтын, тамырында тәтті түйіні бар өсімдікті мен де білетінмін. Ал «ешкімүйіз» дегенді естісем қанеки. «Иә-иә, рас-ау» деп құптап жатырмын.

Не керек, біз оздық. Орекеңе: «Ешкімүйіз» деген өсімдік шынында бар ма?» өзі десем:

– Қазақ ұқсатып ат қойғанға шебер емес пе?! Әншейін озу үшін айта салғаным ғой, әкіри, – деп күледі.

Кейін өсімдіктер туралы кітапты ақтарып отырып, «ешкімүйіз» деген сөзді оқығанда өтірік айтпағанымыз үшін қатты қуандым. Бірақ бұл кезде Орекең жоқ еді.

                                      ***

«Қаз етінің сорпасына пісірілген кеспе көже»

Аса беделді ақсақал жазушылардың бірі әдебиеттің келелі мәселелері туралы баяндама жасап тұрып, жас жазушы Оралхан Бөкеевтің дарынды жазушы екеніне тоқтала келіп: «Шырағым, Оралхан, қаз етінің сорпасына пісірілген кеспе көже болмайды, тіпті қаздың етін жездең әкеліп берсе де болмайды, жазушы әр сөзді жазғанда абай болу керек» деуі мұң екен, Орекең: «Кеспе көжені кеспе көже демегенде тары көже дей алмайтын шығармыз» деп отырғандарға естірте айтты да шашын сілкіп тастап, залдан шығып кетті. Бірақ бір-екі ай өткеннен кейін жазушылардың шығармашылық үйінің ауласында оның ағасымен қыдырып жүргенін көрдік.
Бәлкім, қаз етінің сорпасына кеспе көжені пісіруге болатынын ағасына дәлелдеді ме, әлде ағасы өз сынының дұрыстығын түсіндірді ме, ол жағы бізге беймәлім.

(Оралхан Бөкейдің досы, жазушы Кәдірбек Сегізбайұлының «Оралхан айтқан еді» естелігінен)

Оралханның мысы

...Желтоқсанның екінші жартысында университетте М.Әуезов үйірмесінің дәстүрлі әдеби кеші өтті. Бес жүз адамдық мәжіліс залында ине шаншар орын жоқ...

Бір уақытта Бекділда шығып: «Арамызда шашы ұзын шала Шекспир, толмаған Толстой пайда болыпты. Алтай қазақтарының тілі деп, Сәбит Мұқанов айтқандай, қытай қазақтарының тілімен қайдағы бір қияли кейіпкерлерді суреттейді. Бурамен поезды соғып, рельстен шығарғысы келеді. Көнені аңсап, қамшыгерді жазады. Мына дүниеауи құбылыстан хабарсыз көл жағасында жалғыз мекендеген, өзінің абыройын төгіп алғанын сезінбейтін қызды суреттейді. Дафнис пен Хлояны, «Қорғансыздың күнін» жаңғыртқысы келеді...», - деп өрекпи сөйледі.

Ол кезде Бекділданың да бас асауы басылмаған шағы еді. Зал дуылдап кетті.

Шешен мінбеден түсер-түспестен Ор-ағаң орынынан көтерілді. Сұлтанғали Садырбаев ағамыз: «Оралхан! Ораш! Сабыр! Сабыр!», - дегеніне қарамастан сұқ саусағын шошайтқан күйі мінбеге шықты да: «Ұлы Мұхаң - Мұхтар Әуезов: ит қапты деп мен де қапсам, аузымда не қасиет қалады - деген екен. Мен де аузымды былғағым келмейді», - деп мінбеден түсті де, басын шалқайта ұстап қайқая адымдап сыртқа шығып кетті.

Зал үнсіз тынып, Ор-ағаңның соңынан көзімен ұзатып салды. Ол сол мінезімен шешеннің де, кешті жүргізушінің де, тыңдаушылардың да мысын басты.

(Т.Жұртбай. Етбауыр (Оралхан Бөкей) "Түркістан" газеті).

 

«Сүзеген сөздің» авторы – Оралхан

«Лениншіл жас» газетінде «Сү­зеген сөз» дейтін арнайы са­ти­ралық бет болғанын барлығы біледі. Оның жат­тықтырушысы – Оспанхан Әу­бәкіров. Оспанхан Әубәкіров Асқар Тоқмағамбетов, Шона Смаханұлынан кейін қазақ са­тирасына келіп, ойып тұрып орын алған адам. Көпшілік «Сү­зе­ген сөзді» Оспанхан Әубә­кі­ров қойды деп айтады. Бірақ, оның қойылу тарихы мүл­дем басқа.

Сейдахмет Бер­діқұлов – бас редактор. Орал­хан Бөкей – әдебиет бөлімінің мең­герушісі. Бірде «Лениншіл жаста» қызу талқылау өтіп жатады. Күн тәртібінде – сатира бетінің атын қа­лай қойсақ деген тақырып. Бә­рі даурығып жатыр. Бір шетте кек­жиіп тұрған Оралхан: «Әй, «Сү­зеген сөз» деп қоя салмай­сың­дар ма?» депті.

Содан бет осы­лай аталып кетсе керек.


«Менің аузым дуалы…»

«...Оның шығармаларымен 6-класс оқып жүргенде таныстым. Ал өзін 1989-жылы «Жұлдызға» келген кезімде көрдім. Сонда «Ой, кішкентай бала, сені біздің Алтайдан дейді ғой…» деді. Расында, екеуміз де Алтайды тел еміп өскен қазақпыз. Маған Асқар Алтай деп ат қойып берген де Орағаң.

90-жылдардың аяғында шағын репликамның соңындағы Алпысбаев деген фамилиямды сызып, Асқар Алтай деп жариялап жіберіпті. Жұмысқа келіп, Орағаңа: «Мұныңыз не? Атамның атын өшіріп тастапсыз», – дедім ренжіп.

Сонда Орағаң жүзі жарқылдай рақаттана күліп алып: «Өткенде Шығыс Түркістанның тарихы жайлы жазған «Ағажай Алтайдай жер қайда?» деген мақалаң қатты ұнады. Алтайдың арғы беті мен бергі бетін жетік біледі екенсің. Саған Асқар Алтай деген есім жарасады. Қалиханнан бастап бәріміз Алтайдың атын шығарып жүрміз. Жазушыларда үлкен псевдоним болуы керек. Менің аузым дуалы. Айтпады деме, жұртқа осы атпен таныласың», – деді.

Сөйткен Орағамның айтқаны келді. Әдебиетте Асқар Алтай болып танылдым. Әдебиеттегі есімімді көтеріп әкеткен осы ағамыздың шипалы сөзі еді».

Асқар Алтай.

Бектас Г., Рахман Г. Ойдан кетпес Оралханның есімі [Мәтін] / Г. Бектас, Г.Рахман // Айқын. - 2018.- қазан. - Б. 5.


 
Е, Нұразхановтың Оралханға достық әзілі